Εγκυμοσύνη-τι πρέπει να αποφεύγετε!

Η εγκυμοσύνη είναι μία μοναδική στιγμή στη ζωή μίας  γυναίκας, εκτός όμως από το χαρμόσυνο γεγονός του ερχομού του νέου μέλους, η έγκυος βάλλεται από αγωνία για την ομαλή εξέλιξη της κύησης. Ένα από  τα βασικά προβλήματα που θα συναντήσει στην καθημερινότητά της είναι και η διατροφή. Η αγωνία δεν αφορά μόνο τα κιλά που θα πάρει στην εγκυμοσύνη, αλλά το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζει τι μπορεί και τι δεν  πρέπει να καταναλώσει προκειμένου να μη τεθεί σε κίνδυνο το έμβρυο. Παρακάτω ακολουθούν μερικές συμβουλές για να βοηθήσουν τις  μέλλουσες μαμάδες  να αποφύγουν τροφές που μπορεί να βλάψουν το έμβρυο τους.

  • Οι έγκυες διατρέχουν υψηλό κίνδυνο στις τροφογενείς ασθένειες. Στα συνηθέστερα αίτια διάρροιας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συγκαταλέγονται διάφορα παθογόνα που μεταδίδονται με το νερό ή τα τρόφιμα. Σύμφωνα με τις διατροφικές συστάσεις, οι έγκυες δεν πρέπει να καταναλώνουν μη παστεριωμένους χυμούς, ωμούς βλαστούς ή νωπά (μη παστεριωμένα) γαλακτοκομικά προϊόντα, επίσης, το ωμό ή μη καλομαγειρεμένο κρέας, τα ωμά ή μη καλομαγειρεμένα πουλερικά, τα αβγά, τα όστρακα, το σπιτικό τυρί καθώς και άλλα μαλακά τυριά, όπως το ροκφόρ κ.α. Αν και ο κίνδυνος λιστερίωσης που συνδέεται με τα αλλαντικά είναι χαμηλός, οι έγκυες είναι προτιμότερο να τα αποφεύγουν.
  • Η κατανάλωση ωμών  ή ελαφρά  ψημένων κρεάτων,  πουλερικών και αυγών κρύβει τον κίνδυνο να προβληθεί  η εγκυμονούσα από σαλμονέλα. Αυτές οι τροφές,  ωμές ή ελαφρά μαγειρεμένες περιέχουν μικροοργανισμούς που μπορούν να διαπεράσουν τον πλακούντα και να μολύνουν το έμβρυο .Για παράδειγμα τέτοιες τροφές είναι η σαλάτα Σιζαρς, η μαγιονέζα,  το τιραμισού, η μους  σοκολάτας  και θα πρέπει  να αποφεύγονται  κατά την εγκυμοσύνη.
  • Τροφές προς αποφυγή: Ξιφίας, καρχαρίας, σκουμπρί. Τα ψάρια αυτά έχουν ενοχοποιηθεί ότι περιέχουν μεγάλες ποσότητες υδραργύρου, γεγονός το οποίο μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του εμβρύου.
  • Τα εντόσθια, τα καπνιστά ψάρια και οι κονσέρβες δεν πρέπει να αποτελούν μέρος της διατροφής της εγκυμονούσας.
  • Τα λαχανικά θα πρέπει να υπάρχουν στη διατροφή, όμως θα πρέπει να πλένονται επιμελώς γιατί υπάρχει ο φόβος της τοξοπλάσμωσης και να αποφεύγεται η κατανάλωση ωμών σαλατών σε εστιατόρια, αν αμφιβάλλετε για το επιμελές πλύσιμό τους.
  • Οι μελέτες όσον αφορά την κατανάλωση καφεΐνης στην εγκυμοσύνη είναι αντικρουόμενες, μια συνετή συμβουλή είναι να αποθαρρύνεται η χρήση καφεΐνης άνω των 300mg ημερησίως. Δηλαδή σε μερίδες, η ποσότητα της καφεΐνης είναι περίπου 136mg σε ένα φλιτζάνι 240ml καφέ φίλτρου, 96mg σε ένα φλιτζάνι 240ml στιγμιαίου καφέ, 40mg σε έναν εσπρέσο 30ml, 48mg σε ένα φλιτζάνι 240ml τσαγιού και 24mg σε ένα ποτό τύπου cola 240 ml.
  • Τα οινοπνευματώδη ποτά εμποδίζουν τη φυσιολογική ανάπτυξη του εμβρύου όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες. Συνετό είναι να μην καταναλώνεται  αλκοόλ και να γίνεται διακοπή καπνίσματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

 

 

 

 

Βικτωρία Αγραφιώτη, Msc κλινική διατροφή

Κλινικός διαιτολόγος κοζάνη

^